Smart10 – tietopeli, jonka parissa viihtyvät kaikki!
Smart10-peli on mielenkiintoinen ja mukaansatempaava tietopeli, jossa on tasapuoliset säännöt ja jossa kaikki pääsevät vastaamaan säännöllisesti. Pelaajat pääsevät myös taktikoimaan ja jokaisesta oikeasta vastauksesta palkitaan. Kaikki tietovisojen parhaat elementit yhdessä!
Smart10-tietopeliä voi pelata 2-8 hengen voimin ja sitä suositellaan yli 14-vuotiaille pelaajille. Pelin kysymyskorteissa on aihealueita taiteesta historiaan ja elokuvista yleistietoon sekä paljon muuta. Pelistä on kehitetty useita eri kysymyspatteristoja ja mm. Juniori- sekä Harry Potter -versiot.
Smart10-peli kulkee kätevästi mukana sisältäen 200 kysymystä vastauksineen, pistelaskurit ja vastausmerkit - muuta ei tarvita. Peli on näppärän kokoinen, helppo säilyttää ja ottaa mukaan minne tahansa!
Smart10-peliä pelanneiden kommentteja: "Kiva peli! Hyvä pelilogiikka! Nopea! Tasapuolinen! Etenee sujuvasti, ei junnaa! Mielenkiintoiset teemat ja kysymykset! Pelataan uudelleen! Pelataan vielä! Tiedän mitä annan lahjaksi!"
Smart10 -peli nyt suomeksi, ruotsiksi sekä englanniksi
Smart10-pelin suosio kasvaa maailmalla
Smart10-lautapelin suosio on vähitellen kasvanut niin Suomessa kuin maailmallakin. Se rikkoo pian jo miljoonan myydyn pelin rajan ja sitä on käännetty 18 kielelle. Nyt peli on saavuttanut ihan uuden suosion tason. Smart10-pelistä on syntynyt televisio-ohjelmaformaatti ja sen myötä visailuohjelma, joka sai tänä keväänä ensi-iltansa Itävallassa.
Smart10-pelin ulkonäöllisiä elementtejä toistava ohjelmastudio näkyy nyt katsojille ORF1-kanavalla Itävallassa joka arkipäivä. Visailuohjelman juontajana toimii tunnettu Caroline Athanasiadis, joka tekee samalla itse historiaa olemalla ensimmäinen nainen visailuohjelman juontajana Itävallassa.
Mihin Smart10-pelin suosion salaisuus perustuu? “Saadun palautteen perusteella tärkeimmät menestyksen syyt ovat kivat kysymykset, se ettei kenenkään tarvitse odottaa vuoroaan pitkään, eikä kenenkään tarvitse olla ”lukija”, sanoo Jenni Jalava ja jatkaa, että hyvää palautetta on tullut myös pelin kätevästä muodosta ja koosta. “Pelissä paras toki aina voittaa, mutta kaikilla on kivaa!”
Smart10-ohjelman kansainvälinen levitys on nyt käynnistymässä, kun TV-sarjan tuottaja TVFriends Itävallasta lähtee myymään formaattia.
Smart10-pelin uskomaton syntytarina
Smart10-pelin tarina lähti liikkeelle lokakuussa 2015 Essenissä pidetyillä pelimessuilla. Peliko-pelien tuoteryhmäjohtaja Jenni Jalava tapasi tuolloin peliagentin jolla oli pelin ideaversio. Tämä ideaversio oli matkannut ympäri maailmaa jo viisi vuotta. Kukaan ei vain ollut siihen tarttunut. Jenni kertoo tunnistaneensa pelin potentiaalin heti.
“Kun peli työnimeltään Quiz it tuli eteeni, oli kuin sähkövirta olisi kulkenut käsieni läpi. Käsin väännetyt kortit ja pahveista teipillä kokoonkyhätty korttipidike eivät ihastumista estäneet.” “Sanoin siltä istumalta, että haluan tehdä tämän pelin suurelle yleisölle, ja tällainen tunne tulee harvoin. Sain mallin mukaani ja soitin heti pelisuunnittelija Aleksi Michelssonille ja kerroin, että nyt on mieletön peli tulossa.”
Vielä samana jouluna testattiin jo pelin ensimmäisiä prototyyppejä ja pelaajat olivat ihastuksissa. Pelaajia oli testipeleissä mukana kymmenen, ikähaitarilla 15 - 74.
Keväällä 2016 alkoi pelin todellinen kehitystyö; minkä nimen se saisi, millaisen pakkauksen, minkäkokoiset kortit, millaisia kysymyssettejä. Työ käynnistyi vauhdilla. Seuraavilla pelimessuilla Essenissä lokakuussa 2016 Jennillä oli jo ensiluonnos pakkauksesta, pelilaatikosta ja korteista. Näitä esiteltiin ulkomaisille pelikumppaneille.
“Sain paljon positiivista palautetta ja kehitysajatuksia. Tämän jälkeen palasimme kysymysten kehitykseen ja pelin testaamiseen. Tässä työssä meni seuraavat puoli vuotta”, kertoo Jenni ja nauraa muistellessaan, kuinka kysymyksiä tehtiin tiimin kanssa jopa sunnuntaisin kahviloissa, iltaisin ravintoloissa, työpäivinä ja öisin.
Tammikuussa 2017 Nürnbergin lelumessuilla Smart10-peli lopulta esiteltiin valmiina tuotteena. Palaute oli välittömästi hyvä. Vielä samana vuonna Smart10 palkittiin vuoden 2017 aikuistenpelinä Ruotsissa!
Alkuperäisen peli-idean ovat keksineet itävaltalaiset Arno Steinwender ja Christoph Reiser. Pelin ulkoasun ja Smartboxin muodon on suunnitellut Aleksi Michelsson. Kysymyksiä ovat laatineet Piia Hirkman, Jenni Jalava, Marika Laine, Pål Keller Carlquist, Aleksi Michelsson sekä monet muut asiantuntijat.